Roboty w restauracjach?
Branża gastronomiczna boleśnie doświadczyła pandemii koronawirusa – wiele restauracji czy kawiarni zostało zamkniętych, a jeszcze więcej osób straciło pracę. Niestety, obecna sytuacja nadal nie napawa optymizmem, bowiem rosnące ceny i wysokie koszty utrzymania lokali sprawiają, że właścicieli po prostu nie stać na zatrudnienie dodatkowych rąk do pracy (kelnerów czy kucharzy). Trendem numer jeden na 2022 rok jest więc – według raportu agencji Baum + Whiteman – wykorzystanie w gastronomii robotów i wszelkiego rodzaju automatyzacji. Autorzy raportu zaznaczają, że użycie robotów jest tańsze niż zatrudnienie pracownika, a ponadto bardziej bezpieczne w kontekście pandemii COVID-19 (mniejsze ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa). Sprawia też, że dowolnie wybrane jedzenie będzie dostępne przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Przykładem realizacji tego trendu mogą być dostępne już w wielu miejscach „jedzeniomaty” z różnego rodzaju potrawami: od sałatek, przez kanapki, aż po dania główne czy desery.
Dieta roślinna
Na temat redukcji mięsa i zwiększenia udziału produktów roślinnych w diecie mówi się już od kilku lat, głównie za sprawą raportu opublikowanego w czasopiśmie Lancet, dotyczącego wpływu pożywienia na środowisko. Wiadomo już, że produkcja żywności pochodzenia zwierzęcego oraz wysokoprzetworzonej przyczynia się do negatywnych zmian klimatycznych, głównie przez emisję gazów cieplarnianych bądź redukcję bioróżnorodności (np. olej palmowy). By chronić środowisko i planetę, musimy dokonać zmian w diecie, między innymi poprzez redukcję pokarmów pochodzenia zwierzęcego na rzecz produktów roślinnych. Zgodnie z tym trendem coraz więcej osób chce zmniejszyć ilość spożywanych produktów zwierzęcych – ale niekoniecznie rezygnując z ich walorów smakowych. W związku z tym producenci, aby sprostać potrzebom konsumentów, wprowadzają na rynek odpowiednie alternatywy roślinne – i tak, według raportu agencji Baum + Whiteman, absolutnym hitem nadchodzącego roku będzie roślinny kurczak, dostępny w popularnych sieciówkach fast-food na całym świecie.
Dieta roślinna znalazła się także w zestawieniu trendów na 2022 opublikowanych przez portal EatingWell, zaś według portalu SideChef więcej zwolenników zyska reducetarianizm – z uwagi na zrównoważone i wybalansowane podejście do zdrowego stylu życia. Ruch ten wyróżnia się tym, że nie wyklucza żadnej grupy produktów spożywczych, a podkreśla umiar w jedzeniu. Mimo, że reducetarianizm zakłada redukcję (stąd nazwa) produktów pochodzenia zwierzęcego i wysokoprzetworzonych z codziennej diety, to nie eliminuje ich całkowicie, jak w przypadku weganizmu.
Priorytet: odporność
Wspieranie dietą odporności organizmu przez wiele lat było tematem chętniej podejmowanym w okresie jesienno-zimowym, ale z uwagi na trwającą wciąż pandemię koronawirusa, obecnie temat aktualny jest przez cały rok. Przez ostatnie dwa lata wielu z nas zupełnie zmieniło podejście do zdrowia i obecnie odporność organizmu traktuje priorytetowo – coraz większym zainteresowaniem cieszą się więc naturalne sposoby wspomagania pracy układu odpornościowego, głównie za sprawą odpowiedniej diety i zdrowego stylu życia. Niezbędnym dodatkiem w kuchni będą zatem przyprawy funkcjonalne, czyli takie, które nie tylko wzbogacają smak potraw, ale mają też pozytywny wpływ na organizm, np. kurkuma, cynamon, imbir, bazylia, tymianek czy rozmaryn. Popularność zyskają także napoje i pokarmy na bazie bądź z dodatkiem hibiskusa, z uwagi na wysoką zawartość wspierającej układ immunologiczny witaminy C. Według agencji Baum + Whiteman, większa świadomość i troska o zdrowie będzie też sprzyjać redukcji spożywania alkoholu i wpłynie na rozwój rynku napojów bezalkoholowych.
Zero waste!
Ekologia w życiu i w kuchni musi iść ze sobą w parze. Obok diety planetarnej, rozsądne gotowanie i niemarnowanie jedzenia to tematy, które będą na topie w przyszłym roku. Zgodne z wynikami badań projektu PROM, w których analizę zaangażowane były m.in. Banki Żywności oraz Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, rocznie w Polsce marnuje się średnio prawie 5 milionów ton żywności, z czego najwięcej, bo aż 60%, marnujemy jako jej konsumenci. Wyrzucone jedzenie, w wyniku rozkładu, sprzyja emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, co w obliczu stale postępujących zmian klimatycznych stanowi ogromny problem. Warto zaznaczyć, że nurt zero waste nie ogranicza się do samego gotowania z maksymalnym wykorzystaniem produktów, ale rozpoczyna się już na etapie planowania zakupów spożywczych. Pamiętajmy, że zgodnie z tym trendem, świadome kupowanie i optymalne wykorzystywanie dotyczy nie tylko żywności, ale także np. ubrań czy elementów gospodarstwa domowego.
Jak widać, wymienione wyżej tendencje ściśle idą w parze z głównymi problemami, z jakimi zmagamy się współcześnie niemal na całym świecie. Oprócz nich, według badaczy, w 2022 roku istotnymi tematami będą także: dieta wspomagająca pracę mózgu (np. MIND), zdrowe starzenie się i dalszy rozwój rynku zakupów spożywczych online.